top of page
חיפוש

איך לערוך ספר ילדים: עשרה טיפים לכתיבת סיפור מוצלח

ספרי הילדים, הם עולם קסום של דמיון, הרפתקאות, וערכים. הם מאפשרים לילדים לפתח את הדמיון, החשיבה, והשפה שלהם. כתיבת ספרי ילדים והוצאתם לאור,  היא דרך נפלאה לחלוק את הקסם הזה עם העולם.

ספרי ילדים, הם חוויה מעצבת עבור ילדים. הם מלמדים אותם על עצמם, על העולם, ועל המקום שלהם בו. כתיבת ספר ילדים, היא הזדמנות מיוחדת, להשפיע לטובה על הדור הבא. הם מהווים כלי רב עוצמה, שיכול להשפיע לטובה על התפתחותם של ילדים. הם יכולים לעורר את הדמיון שלהם, ולעזור להם לפתח את החשיבה.

אבל מה באמת צריך לדעת, כדי להוציא לאור ספר ילדים, שישאיר רושם מתמשך על קוראיו הצעירים? 

כתיבה והוצאה לאור של ספרי ילדים היא משימה מורכבת, המצריכה כישרון ספרותי, כמו גם הבנה של האופן, שבו ילדים חושבים ומרגישים. הסופר צריך לדעת, איך לספר סיפור בצורה מעניינת ומרתקת, וגם איך להעביר מסרים חינוכיים, בצורה נעימה ונגישה.

יש צורך בהבנה מעמיקה לנפשם של הילדים, כדי לוודא שהספר מתאים לגיל, וליכולות של הקורא הצעיר. כמו כן, נדרש גם ידע נרחב בתחומים שונים, על מנת לכתוב ספר מדויק ומהימן.

מאמר זה יקיף את הנושא מכל היבטיו.


הבנת החשיבות של העריכה בספרי ילדים

כאשר כותבים ספר ילדים, העריכה חורגת מעבר לתיקון שגיאות דקדוק ופיסוק. היא כוללת חידוד קפדני של העלילה, הדמויות, השפה והמבנה הכללי של הספר. עריכה והגהה לשונית, הנעשית על ידי אנשי מקצוע, תורמת לאיכות ולמקצועיות הכוללת של הספר. השקעה בעריכה מקצועית אצל איש מקצוע שמבין בנפש הילד ומתמחה בכך, היא מחיר קטן, לשלם עבור הבטחה למוצר סופי איכותי, שירתק את הקוראים הצעירים.


10 טיפים לכתיבת ספר ילדים מוצלח


1. הגדרת קהל היעד:

לפני שמתחילים בכתיבה, חיוני להגדיר את קהל היעד, כמו גם קביעת טווח הגילאים, ותחומי העניין של הילדים שיקראו את הספר. ידע זה ידריך את הכותב, ביצירת דמויות מגובשות ועגולות, תוכן תואם גיל, וסיפור מרתק, שחודר לליבם של הקוראים הצעירים.


2. פיתוח עלילה חזקה:

סיפור מרתק, הוא עמוד השדרה של כל ספר ילדים מצליח. יש לוודא שהעלילה כוללת קונפליקט מוגדר היטב, פתרון מספק, וטכניקות סיפור מרתקות. בניית הסיפור בצורה נכונה, תשאיר את הקוראים הצעירים, מרותקים מההתחלה ועד הסוף.


3. יצירת דמויות בלתי נשכחות:

דמויות הן הלב והנשמה של ספר ילדים. לכן נדרש פיתוח דמויות מושכות ומרתקות, שילדים יכולים להתחבר אליהן מבחינה רגשית. הם מורכבים מהרצונות, הפחדים וההתפתחות מעולם הילדים, לאורך כל הסיפור. זה יעזור לקוראים הצעירים, לפתח קשר עמוק ומתמשך עם הספר.


4. שימוש בשפה מרתקת:

ילדים ילכו שבי אחרי ספר, כאשר הוא כתוב בשפה, המעוררת דימויים ורגשות חיים. לכן חשוב להשתמש בשפה מושכת ומתאימה לגיל, שמעבירה קוראים צעירים לעולם הסיפור. שילוב תיאורים פשוטים אך עוצמתיים, ודיאלוגים שמשפרים את חווית הקריאה.


5. איזון בין כיף ואלמנטים חינוכיים:

סיפור לילדים, מייצר הזדמנות ייחודית לבדר את הילדים, ולחנך אותם בו זמנית. יצירת איזון בין תוכן מהנה ולימודי, תיצור ספר חווייתי ומשפיע כאחד. החדרת מסרים חינוכיים בצורה חלקה בסיפור, תבטיח שקוראים צעירים ילמדו וירכשו ערכים חשובים, בזמן שהם נהנים מחוויית קריאה מרתקת.


6. היבטים חזותיים:

בספרי ילדים, איורים ממלאים תפקיד מכריע, במשיכת הקוראים הצעירים. לכן נדרש שיתוף פעולה עם מאיירים מוכשרים, שיכולים להחיות את הסיפור מבחינה ויזואלית. חשוב לשים לב, שהאיורים מתאימים לנרטיב של הסופר, ומשפרים את חווית הקריאה הכוללת.


7. התמקדות בכתיבה ברורה ותמציתית:

ספרים לילדים, מתבססים על פשטות ובהירות. כאשר הכתיבה ברורה, תמציתית וקל לעקוב אחריה, הספר יהנה מרייטינג גבוה. חשובה גם הימנעות מפרטים מיותרים, שעלולים לבלבל או להציף את הקוראים הצעירים. לכן, שמירת הסיפור ממוקד ותמציתי, תאפשר לילדים להשקיע את עצמם לחלוטין, בעולם שמציע הספר.


8. עריכה לשונית מקצועית

עריכה לשונית איכותית של אשת מקצוע מומחית, לתחום ספרי הילדים, תיתן את ההזנקה האחרונה של הספר, לרשימת רבי המכר. היא תלטש את התוכן, תשמור על המסרים והניואנסים שחשוב לכותב להעביר, למען הצלחת הספר.

שלוש נקודות שעושה עריכה לשונית לספרי ילדים:

  • מסייעת בהבהרת המשמעות של הטקסט.

  • מתקנת שגיאות כתיב, דקדוק, וניקוד.

  • מוודאת שהטקסט זורם בצורה חלקה.


9. הוצאת ספרים בעלת שם

מציאת הוצאת ספרים נחשבת, כזו ששמה הולך לפניה, מהווה קידום מכירות חשוב ומשמעותי. לכן היא חלק מגורמי ההצלחה של הספר. כאשר הוצאת ספרים מוכרת, מציעה ספר לרכישה, הרוכשים הפוטנציאליים מייחסים חשיבות רבה להמלצותיה, וממילא רוכשים יותר בקלות.


10. שיווק ופרסום נכון

שיווק ופרסום נכון, הם מרכיבים קריטיים להצלחת ספרי הילדים. הכלים העוצמתיים האלו, עוזרים לחבר בין מחברים ויצירות מופת מלאות דמיון, לבין קוראים צעירים להוטים. בין יתר המאפיינים השיווקיים, נמנות כריכות ספרים שובות לב, ואפילו מסעות פרסום אסטרטגיים. שיווק אפקטיבי, מבטיח שהסיפורים היקרים הללו, ימצאו את דרכם לידיהם ולליבם של ילדים רבים.


רוצים להוציא ספר ילדים שנמכר היטב?

ספר שיביא את הבשורה שלכם לאלפי בתים, ובמקביל יכניס לכם תמורה טובה לחשבון הבנק?

חשוב שתבינו, כי עריכה היא שלב מכריע, בכתיבת ספר ילדים מוצלח. על ידי ביצוע עשר העצות הללו, תוכלו ליצור סיפור שובה לב, שישמח את הקוראים הצעירים. 

זכרו:

  • להגדיר את קהל היעד שלכם, 

  • לפתח עלילה חזקה ודמויות מורכבות ועשירות

  • להשתמש בשפה מושכת

  • לאזן בין אלמנטים מהנים וחינוכיים

  • לעבוד טוב על ההיבטים החזותיים

  • להבטיח כתיבה ברורה ותמציתית.


בעריכת ספר ילדים, סמכו על נורית אורן אבישר. נורית בעלת חברת קמץ קטן, מציעה שירותי עריכה איכותיים ומקצועיים, במחירים טובים. 

נורית בוגרת תואר ראשון בספרות כללית והשוואתית מטעם האוניברסיטה העברית, וכן תואר שני בעיתונאות, שקיבלה בהצטיינות, מאוניברסיטת רוזוולט בשיקגו. כמו כן, נורית בוגרת התכנית ללימודי עריכה לשונית באוניברסיטת תל אביב. כיום, היא סטודנטית לתואר שני, בתכנית למחקר בתרבות הילד והנוער באוניברסיטת תל אביב. 

צרו קשר עוד היום עם נורית, בטלפון 052-6236896. תהיו בטוחים שהיא אכן מבינה לנפש הילדים, ותדע להנחות ולהדריך אתכם, בצורה הטובה ביותר בדרך אל ההצלחה.

 

25 צפיות0 תגובות
bottom of page